“Je zal niet innoveren als je de hele tijd met dezelfde mensen bent”
Bedrijven in de tankstationsector met een divers personeelsbestand en een inclusieve werkwijze kunnen daar veel profijt van hebben. Dat stelt Danny Sanders, oprichter van The Inclusion Studio. Desondanks zijn er in de branche nog stappen te zetten op dit gebied.
Door: Nico Schinkelshoek
Midden in de coronacrisis begon Sanders met zijn bedrijf. Zelf was hij twaalf jaar actief als professioneel latin danser. “Dat is een heel expressieve tak van sport waar eigenlijk constant van je wordt gevraagd om jezelf te uiten en jezelf te zijn. Ik had juist een tegenovergestelde ervaring op de werkvloer”, vertelt hij over zijn latere functies als projectmanager an ambtenaar bij de gemeente Amsterdam.
Wetenschappelijke aanpak
Aan goede bedoelingen ontbreekt het volgens de jonge ondernemer ook niet. Niemand wil volgens hem namelijk een oneerlijk systeem creëren waarin bepaalde doelgroepen bewust worden buitengesloten. Maar toch komen veranderingen als het om diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer gaat soms moeizaam van de grond.
Daarin probeert hij met zijn team sturing te geven. Sanders wil zichzelf absoluut geen ‘inclusie-sjamaan’ noemen, maar juist ‘het onderwerp dat mensen soms als wat zweverig kunnen ervaren’ zo nuchter mogelijk maken.
“Ik ben heel intuïtief, maar ik houd ook van de wetenschap. En ik denk dat beiden prima tegelijk kunnen.” Onder andere aan de hand van zogenaamde inclusie nulmetingen, bestaande uit hr-data, surveys en interviews, geeft hij inzicht in de situatie binnen een bedrijf.
Homogene cultuur
Een van de bedrijfstakken die regelmatig achterblijft als het om deze onderwerpen gaat, is volgens Sanders de heavy industry, waar ook de tankstation branche onder te scharen valt. Er is vaak sprake van een homogene cultuur binnen de bedrijven: werknemers zijn qua innerlijk, achtergrond en/of uiterlijk hetzelfde.
“Ik zeg niet dat zo’n cultuur niet mag bestaan, maar je moet wel kijken of je bijvoorbeeld met bepaalde humor in die groep niet andere doelgroepen uitsluit.”
En of het nou gaat om mensen met verschillende culturele achtergronden of mensen met andere werkervaringen, seksuele voorkeuren of interesses in het algemeen, het is belangrijk om een divers personeelsbestand te hebben. Juist ook in de tankstationbranche, waar innovatie meer dan waar dan ook van belang is, zegt de oprichter van The Inclusion Studio.
”Je zal niet innoveren als je de hele tijd met dezelfde mensen bent. Daaruit ontstaat niet per se creativiteit. Bij innovatie hoop je dat je een klimaat creëert waarin mensen durven te zeggen welke ideeën ze hebben. Hoe gek ook. Er is een absolute noodzaak voor deze sector om hieraan te werken.”
War on talent
In 2050 is Nederland volgens de berekeningen met twee miljoen mensen aan populatie gegroeid, waarvan 90 procent een migratieachtergrond zal hebben. “De wereld wordt diverser, dus als je daar niet op tijd zo natuurlijk mogelijk in meegaat, zijn alle krenten uit de pap gegeten en verlies je zwaar in de war on talent”, geeft Sanders als tweede reden om het onderwerp binnen het bedrijf op de agenda te zetten.
Daarnaast kan een diverser personeelsbestand een oplossing zijn voor de bestaande personeelstekorten in de branche, meent hij. “Voor een verbreding van je personeelsbestand zou ik ook adviseren te kijken naar de communicatiekanalen die je gebruikt. Gebruik niet altijd dezelfde kanalen, want dan bereik je ook steeds dezelfde mensen. Als je al jarenlang op dezelfde manier werft, reageren ook altijd dezelfde soort werkzoekenden. En als je een website hebt met personeel waar iedereen op elkaar lijkt en waarvan jij dan afwijkt, reageer je misschien ook weer minder snel.”
Maar er is volgens de ondernemer ook nog een economische reden om in te zetten op dit onderwerp. De sector heeft namelijk veelvuldig te maken met aanbestedingen. “Ik voorspel dat je in de toekomst verantwoording af moet leggen over wat je doet om inclusie en diversiteit te waarborgen en te bevorderen. Dat komt dat in de aanbestedingsstukken en de tenders te staan. Je moet dan al een verhaal klaar hebben, anders loop je miljoenen mis.”
Verrassen
In het geval van kleinere bedrijven adviseert hij vooral te focussen op de inclusie van de bestaande medewerkers en op de specialisaties die zij hebben. “Hoeveel van die andere diversiteitsassen je erin krijgt, zoals culturele achtergrond, leeftijd, man of vrouw etc., is dan een andere vraag. Een kleiner bedrijf moet een eigen vertaling maken. Ook naar de bezoekers. Kan iemand met een rolstoel bijvoorbeeld naar binnen? Er zijn heel veel dingen waar je rekening mee wil houden.”
En laat je daarbij vooral ook verrassen door nieuwe mensen, zegt hij. “Het allerbelangrijkste is dat we een eerlijke, diverse en inclusieve branche willen zijn. Daar is veel voor nodig. Het is het ‘slimme’ om te doen, maar vooral het juiste.”
Dit interview werd origineel gepubliceerd op TankPro.nl